Informatieavond Opheffing Hobbytuinen Nicolaas Beetslaan en mogelijke doorstart.

Al enige tijd zijn de hobbytuinders van het volkstuincomplex op de Nicolaas Beetslaan in Voorburg  in de weer om hun tuin complex te behouden. De voorjaarsnota 2011 is aangenomen door de gemeenteraad en daarmee is ingestemd met het beëindigen van de één op één verhuur zoals dit nu plaatsvindt via de gemeente. De enige mogelijkheid om het complex te behoeden voor opheffing is het oprichten van een amateurtuindersvereniging (ATV). Om dit te realiseren hebben een aantal tuinders de handen ineen geslagen en is een initiatiefgroep opgericht met als doel het oprichten van een ATV op de Nicolaas Beetslaan, over een naam wordt nog nagedacht. In de afgelopen maanden is gezocht naar draagvlak binnen de gemeente en de gemeenteraad. Dit gecombineerd met het  adviezen van ATV Tedingerhof heeft deze initiatiefgroep afgelopen woensdagavond  5 oktober het oprichtingsplan gepresenteerd aan de huidige tuinders. De opkomst bij deze informatieavond was goed en het plan is goed ontvangen.  Op basis van dit vertrouwen kan de initiatiefgroep het plan verder uitwerken, waarna verder overleg kan plaatsvinden met de gemeente.

Het tuincomplex biedt aan veel voorburgers een welkome ontspanning en biedt daarnaast ook onderdak aan diverse organisaties waaronder WOEJ met een vaderproject, de basisschool de Driemaster tezamen met de Koningkerk met als leer en beleeftuin. Daarnaast is het complex gelegen in Voorburg Noord met veel hoogbouw en is een welkome mogelijkheid voor diegene met een balkon om toch van een tuin te kunnen genieten en is het een smeltkroes van culturen. Het complex is een onmisbare schakel en een fantastische ontmoetingsplaats voor mensen in de buurt en er worden nieuwe vriendschappen gesloten. Een ware aanvulling voor de buurt.

Zoals bij elk tuincomplex komt aan het eind van het jaar wel een paar tuinen vrij, zo ook bij de Nicolaas Beetslaan. Voor een beginnende vereniging is het wenselijk dat de tuinen zo snel mogelijk door verhuurd worden. De initiatiefgroep is op zoek naar mensen die graag een moestuintje of bloementuintje willen. De tuinen zijn 44 of 66 vierkante meter, maar ook een dubbele tuin behoort tot de mogelijkheden. Wilt u actief tuinieren in een  moestuin en/of regelmatig verse bloemen plukken op de Nicolaas Beetslaan dan kunt u een email sturen naar: atv.n.beetslaan@gmail.com, zodra de vereniging een feit is nemen wij  contact met u op. Wilt u algemene informatie of zo nu en dan mee tuinieren dan kunt u ook naar hetzelfde email adres een email sturen. Er is ook een website: www.tuinverenigingbeetslaan.nl .

René Horst

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.